`12v Frequent Asked Questions
Een deel van de 12V-installatie werkt niet?
In de meeste campers bevindt zich een 12V-verdeelunit die de beschikbare stroom verdeelt over verschillende stroomcircuits. Je kunt deze verdeelunit vergelijken met de meterkast met zekeringen zoals je die thuis hebt. Vaak zijn dit Elektrobloks van Schaudt (zoals op de afbeelding hiernaast). Over het algemeen zijn deze verdeelunits gemonteerd in de stoelconsole van de bestuurdersstoel of bijrijdersstoel, maar soms bevinden ze zich ook in een apart vak in de garage.
Als een deel van de 12V-installatie niet werkt, controleer dan alle zekeringen van de verdeelunit met een multimeter. Visuele controle op doorgebrande zekeringen is niet altijd voldoende, omdat een zekering er intact uit kan zien terwijl deze in werkelijkheid kapot is.
De gehele 12V-installatie werkt niet?
Als de volledige 12V-installatie in je camper niet meer werkt, begin dan met het controleren van de accu. Geeft de accu voldoende spanning af? Om dit goed te meten, haal je een van de poolklemmen los (het veiligst is de min-pool, omdat je bij aanraking met het chassis geen kortsluiting veroorzaakt). De accuspanning moet tussen de 11,9 V (dit is het absolute minimum; eigenlijk al te laag want 12,3 V is normaal) en 12,7 V (volle accu) liggen.
Is de accuspanning voldoende, sluit dan de poolklem weer aan. Controleer vervolgens of er spanning aanwezig is aan het einde van de kabel die vanaf de pluspool naar de verdeeleenheid loopt (zoals het Elektroblok, de spanningsrail, of een vergelijkbare verdeelunit). Als hier geen spanning gemeten wordt, kunnen er twee oorzaken zijn:
a. De massaschakelaar is per ongeluk omgezet (zie afbeelding links, de meeste modellen zien er zo uit). Bij de Carthago campers zit deze in één van de luiken in de dubbele bodem.
b. De hoofdzekering is doorgebrand. Zoek de zekering die in de pluskabel vanaf de accu zit. Dit is meestal een zekering van 50 – 80 A (soms zelfs tot 125 A). Als deze is doorgebrand, vervang hem dan. Het is handig om altijd een reservezekering van dezelfde waarde bij de hand te hebben. Je kunt er een aanschaffen bij een automaterialenhandel. Tip: bevestig een reservezekering bijvoorbeeld met ducttape op het deksel van de accubak, zodat je altijd een vervanger bij de hand hebt.
Let op: Een zekering brandt niet zomaar door! Controleer eerst of er geen kortsluiting is. Dit kun je eenvoudig testen door een proeflampje van 21 Watt (bijvoorbeeld van een richtingaanwijzer) over de zekering te plaatsen. Als het lampje gaat branden, is er sprake van kortsluiting. Brandt het lampje niet, dan kun je de zekering gerust vervangen.
Als ook dat niet de oorzaak is, blijft er eigenlijk nog maar één mogelijke oorzaak over: je hebt wellicht een Elektroblok of andere verdeelunit die de elektrische stroomvoorziening in je camper regelt. Als dat het geval is en de 12V-installatie werkt nog steeds niet, dan functioneert je Elektroblok mogelijk niet goed meer, of – wat vaker voorkomt – de aan-uitcontacten werken niet zoals ze zouden moeten.